در این بخش از یادداشت های مجله به معرفی برترین مراکز حمایتی از استارتاپ های حوزه نفت و گاز و انرژی های تجدیدپذیر پرداخته خواهد شد. مراکز نوآوری که مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از شتابدهنده های کسب و کار، مراکز رشد، استارتاپ استودیو و مراکز نوآوری. در اولین مطلب به بررسی یکی از موفق ترین اکوسیستم های نوآوری در صنعت نفت و گاز جهان پرداخته خواهد شد. این اکوسیستم متعلق به شرکت بین المللی Shell می باشد. این شرکت بزرگ نفتی اقدام به راه‌اندازی مجموعه‌های نوآوری در تمامی سطوح کرده است و ردپای آن در اکثر نقاط جهان مشاهده می‌شود.این مراکز عبارتند از :

•Shell Ventures 

•Shell GameChanger 

•Shell E4 

•Shell StartUp Engine 

•Shell TechWorks 

•Shell LiveWIRE 

در این مقاله، مرکز Shell Ventures مورد بررسی قرار خواهد گرفت.این مرکز که در سال 1996 شروع به کار کرده به عنوان یکی از اولین صندوق های سرمایه گذاری بین المللی در حوزه نفت و گاز شناخته می شود. این مجموعه با استارتاپ‌ها و شرکت های کوچک و متوسط از مراحل اولیه تا مقیاس بالا کار می کند و هدف از سرمایه گذاری را توسعه تکنولوژی های جدید و خلاقانه  در زمینه های استراتژیک مورد نظر شرکت اعلام کرده است.

تمرکز سرمایه گذاری این شرکت بر روی نفت و گاز، انرژی های تجدیدپذیر، سوخت های جدید و حمل و نقل هوشمند می باشد. 

خدمات Shell ventures به شرکت‌ها

Shell ventures علاوه بر سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌ها و استارتاپ ها، خدماتی نظیر اختصاص یک تیم مجزا جهت کمک به توسعه شرکت و تولید در مقیاس بالاتر، دسترسی به متخصصین علمی و فنی و امکانات لازم برای تحقیق و توسعه، اختصاص پایلوت آزمایشگاهی جهت بررسی نتایج و مرتبط کردن به مشتریان جهانی و عقد قرارداد‌های کلان را ارائه می دهد.

سرمایه‌گذاری اولیه بر روی شرکت‌ها بین 2 تا 5 میلیون دلار است که  ارزش آن تا پایان دوره سرمایه گذاری به 15 تا 22 میلیون دلار می رسد. این سرمایه کلان حاصل ارتباطات گسترده با سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاریست.

متخصصین این شرکت از استارتاپ‌هایی در کشورهای هلند، آمریکا، کانادا، نروژ، فنلاند، آلمان، سوییس، انگلستان، کنیا، اوگاندا، ژاپن، سنگاپور، چین و هند حمایت می‌کنند. در تصویر زیر سبد سرمایه گذاری این صندوق سرمایه گذاری نشان داده شده است.

از کلیه صاحبان ایده، محصول، متخصصین شاغل در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز و سرمایه‌گذران علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های برگزیده توسط شرکت ملی گاز ایران جهت همکاری دعوت به عمل می‌آید. اگر شما نیز شرکت فعال در این حوزه هستید لطفا از طریق فرم زیر اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید.
هنوز پذیرش نشدی؟