مفهوم استارتاپ استودیو

استارتاپ استودیوها مراکز جدیدتری در مقایسه با سایر مراکز حمایتی مانند شتاب‌دهنده‌ها هستند. استارتاپ استودیوها با نام‌های دیگری مثل استارتاپ فکتوری (Startup factory) یا کارخانه استارتاپ و ونچر استودیو (venture studio) نیز شناخته می‌شوند. استارتاپ استودیو همانند کارخانه‌ای است که به طور مداوم در آن ایده‌ای تعریف می‌شود، بر روی ایده کار می‌شود و به کمک منابع در دسترس تبدیل به استارتاپ می‌گردد. استارتاپ استودیو با خلق ایده و مدل کسب‌وکار (Business Model) جدید، استارتاپ‌ها را خلق می‌کند. سپس تیم و هم‌بنیانگذاران را بر روی استارتاپ می‌گمارد و آن‌ها را حمایت می‌کند. 

استارتاپ استودیو چشمه‌ ایده‌هایی است که خود، آن‌ها را توسعه می‌دهد. بنابراین برخلاف شتاب‌دهنده‌ها، از ایده یا استارتاپی که قبلاً شکل گرفته است حمایت نمی‌کند. استارتاپ استودیوها به طور متوسط بین ۲۰ تا ۵۰ درصد (و در برخی موارد بیشتر) از سهام استارتاپ‌ها را در اختیار می‌گیرند.

استارتاپ استودیو efounders

این مرکز به عنوان یکی از پیشگامان صنعت استارتاپ استودیو در کشور فرانسه است و در سال 2011 در قالب موج دوم استارتاپ استودیو ها فعالیت خود را آغاز کرده است. در این استودیو سفر کارآفرینی با معرفی یک ایده منحصر به فرد برای حل یک معضل شروع می‌شود. این ایده که معمولا توسط تیم efounders مطرح می‌شود، در قالب توصیف mvp، نمای کلی پروژه و استراتژی ورود به بازار برای کارآفرینانی که به دنبال ایده هستند، تشریح می‌گردد.

پس از انتخاب دو هم بنیان‌گذار برای اجرای ایده، کار 12 تا 18 ماهه برای تبدیل ایده به یک شرکت آغاز می‌شود. استودیو به عنوان هم‌بنیان‌گذار سوم به صورت تمام‌وقت به ساخت محصول، ساخت تیم، جذب مشتری و تهیه استراتژی‌های کسب و کار کمک می‌کند. در استارتاپ استودیو های مختلف سهام هر بنیان گذار متفاوت است و وابسته به قوانین استودیو تغییر می کند اما در efounders این سهام به طور مساوی تقسیم می شود.

فرایند کنترل پیشرفت تیم ها نیز باید همیشه رصد شود به همین منظور برای کسب اطمینان از روند رو به رشد تیم‌ها، جلسات کوتاه (اسپرینت) هفتگی برگزار می‌شود. علاوه بر این، جلسات سه ماه یکبار برای ارائه دستاوردها و پیشرفت‌های استارتاپ به سایر تیم‌ها و اعضای استودیو برگزار می شود.

از کلیه صاحبان ایده، محصول، متخصصین شاغل در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز و سرمایه‌گذران علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های برگزیده توسط شرکت ملی گاز ایران جهت همکاری دعوت به عمل می‌آید. اگر شما نیز شرکت فعال در این حوزه هستید لطفا از طریق فرم زیر اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید.
هنوز پذیرش نشدی؟