بیشتر استارتاپ های فارغ التحصیل این شتابدهنده در حوزه نفت و گاز بوده اند، اما در حال حاضر حدود نیمی از پورتفولیوی این مجموعه را استارتاپ های انرژی های جدید تشکیل می دهند و پیش بینی می شود روند رو به رشد این استارتاپ ها در آینده ادامه داشته باشد. حوزه انرژی های جدید شامل تولید برق از تجدیدپذیرها، ذخیره سازی انرژی تولید و فراوری هیدروژن و جذب co2  از محیط است.

1- استارتاپ Alchemr

در حال حاضر 99 درصد هیدروژن دنیا از طریق منابع فسیلی تولید می شود و 2 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را به خود اختصاص داده است. راه حل این استارتاپ تولید هیدروژن پاک با استفاده از فناوری الکترولیز آب با قیمت برابر با هیدروژن حاصل از منابع فسیلی است. با توجه به افت هزینه تولید برق از منابع بادی و خورشیدی، هزینه تامبن انرژی اولیه فرایند الکترولیز از این منابع، رو به کاهش است. در الکترولایزرهای این شرکت به جای کاتیون هیدروژن، آنیون هیدروکسید برای انجام فرایند الکترولیز بین دو طرف غشا جریان دارد. این تغییر اساسی نیاز به فلزات گرانبها و کمیاب را برای انجام فرایند حذف می کند و  باعث کاهش چشمگیر هزینه سرمایه گذاری (CAPEX) می شود. بر اساس ادعای این شرکت هزینه تولید هیدروژن 2 دلار به ازای هر کیلوگرم است.

2- استارتاپ Nostromo

فناوری جذابی که این شرکت ارائه کرده است، دخیره سازی انرژی حاصل از پنل های خورشیدی توسط یخ می باشد! در این فناوری که برای مناطق گرمسیری و در ساعات نزدیک به غروب آفتاب کاربرد دارد، از انرژی نهان آب در تغییر فاز، برای ذخیره سازی انرژی انرژی استفاده می شود. در حال حاضر رقیب این فناوری باتری های لیتیومی هستند که به صورت گسترده در حال استفاده هستند اما معایبی نسبت به آب دارند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

  • قدرت شارژ و دشارژ محدود (تقریبا 3000 بار)
  • فلز نسبتا کمیاب در طبیعت
  • اثرات مخرب زیست محیطی در زمان استخراج
  • سمی و دارای ایمنی پایین
  • غیرقابل بازیابی و عمر محدود

3- استارتاپ iCPRs

در این استارتاپ خدمات جدیدی مانند نظارت یکپارچه، در لحظه و هوشمند مخازن نفت و گاز و مدلسازی راهکارهای مبتنی بر کلان داده صنعت انرژی به مشتریان ارائه می شود.

همچنین نرم افزاری منحصربفرد برای بررسی تمام چرخه عمر توسعه میادین نفتی به همراه خدمات پشتیبانی در اختیار مشتریان قرار می گیرد. در سال 2019 مجموعه Shell GameChanger فناوری «فیزیک دیجیتال سیالات» این شرکت را انتخاب کرد و بر روی آن سرمایه گذاری انجام داد. دو متخصص ایرانی دارای مدرک دکتری به عنوان هم بنیان گذاران این استارتاپ مشغول به فعالیت می باشند

 

از کلیه صاحبان ایده، محصول، متخصصین شاغل در بخش‌های بالادستی و پایین دستی صنعت نفت و گاز و سرمایه‌گذران علاقه‌مند به مشارکت در طرح‌های برگزیده توسط شرکت ملی گاز ایران جهت همکاری دعوت به عمل می‌آید. اگر شما نیز شرکت فعال در این حوزه هستید لطفا از طریق فرم زیر اطلاعات خود را برای ما ارسال کنید.
هنوز پذیرش نشدی؟